Podmioty posiadające decyzje z zakresu gospodarki odpadami są zobowiązane do złożenia wniosku o zmianę tych decyzji w terminie do dnia 5 września 2019 roku z uwagi na zmiany w przepisach ustawy o odpadach. Niedopełnienie tego obowiązku skutkuje wygaśnięciem zezwolenia / pozwolenia z dniem 5 września 2019 roku.
W dniu 5 września 2018 r. weszła w życie ustawa z dnia 20 lipca 2018 r. o zmianie ustawy o odpadach oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1592).
Zgodnie z art. 14 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. o zmianie ustawy o odpadach oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2018 r. poz. 1592) posiadacz odpadów, który przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy (tj. przed 5 września 2018 r.) uzyskał zezwolenie na zbieranie odpadów, zezwolenie na przetwarzanie odpadów, zezwolenie na zbieranie i przetwarzanie odpadów albo pozwolenie na wytwarzanie odpadów uwzględniające zbieranie lub przetwarzanie odpadów, jest obowiązany, w terminie 12 miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy, złożyć wniosek o zmianę posiadanej decyzji (tj. do dnia 5 września 2019 r.).
Nieprzedłożenie wniosków spełniających niżej opisane wymagania, w terminie do dnia 5 września 2019 r., skutkować będzie wygaśnięciem: zezwolenia na zbieranie odpadów, zezwolenia na przetwarzanie odpadów, zezwolenia na zbieranie i przetwarzanie odpadów albo pozwolenia na wytwarzanie odpadów uwzględniającego zbieranie lub przetwarzanie odpadów.
Posiadacz odpadów, powinien złożyć wniosek o zmianę posiadanej decyzji, wskazując we wniosku:
1) maksymalną masę poszczególnych rodzajów odpadów i maksymalną łączną masę wszystkich rodzajów odpadów, które mogą być magazynowane w tym samym czasie oraz które mogą być magazynowane w okresie roku;
2) największą masę odpadów, które mogłyby być magazynowane w tym samym czasie w instalacji, obiekcie budowlanym lub jego części lub innym miejscu magazynowania odpadów, wynikającą z wymiarów instalacji, obiektu budowlanego lub jego części lub innego miejsca magazynowania odpadów;
3) całkowitą pojemność (w Mg) instalacji, obiektu budowlanego lub jego części lub innego miejsca magazynowania odpadów;
4) proponowaną formę i wysokość zabezpieczenia roszczeń, o którym mowa w art. 48a ustawy o odpadach.
Podmiot występujący o zmianę decyzji w trybie art. 14 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. powinien do wniosku dołączyć następujące dokumenty:
1) operat przeciwpożarowy, o którym mowa w art. 42 ust. 4b pkt 1 ustawy o odpadach;
2) zaświadczenia o niekaralności, o których mowa w art. 42 ust. 3a pkt 1 i 2 ustawy
o odpadach;
3) oświadczenie o niekaralności, o którym mowa w art. 42 ust. 3a pkt 3 ustawy o odpadach;
4) oświadczenie, że w stosunku do posiadacza odpadów będącego osobą:
a) fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą,
b) prawną albo jednostką organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej albo
wspólnika, prokurenta, członka zarządu lub członka rady nadzorczej tego
posiadacza odpadów prowadzącego działalność gospodarczą jako osoba fizyczna
– nie wydano, na podstawie przepisów ustawy o odpadach, ostatecznej decyzji
o cofnięciu zezwolenia na zbieranie odpadów, zezwolenia na przetwarzanie odpadów,
zezwolenia na zbieranie i przetwarzanie odpadów lub pozwolenia na wytwarzanie
odpadów uwzględniającego zbieranie i przetwarzanie odpadów lub nie wymierzono
administracyjnej kary pieniężnej, o której mowa w art. 194 tej ustawy;
5) oświadczenie, że wspólnik, prokurent, członek zarządu lub członek rady nadzorczej
posiadacza odpadów nie jest lub nie był wspólnikiem, prokurentem, członkiem rady
nadzorczej lub członkiem zarządu innego przedsiębiorcy, w stosunku do którego wydano
decyzję lub wymierzono administracyjną karę pieniężną, o których mowa w pkt 4;
6) postanowienie, o którym mowa w art. 42 ust. 4c ustawy o odpadach;
7) decyzję o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o której mowa w art. 4
ust. 2 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym
(Dz. U. z 2017 r. poz. 1073 i 1566 oraz z 2018 r. poz. 1496 i 1544), w przypadku gdy dla
terenu, którego wniosek dotyczy, nie został uchwalony miejscowy plan zagospodarowania
przestrzennego, chyba że uzyskanie decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania
terenu nie jest wymagane.
Operat przeciwpożarowy, zawierający warunki ochrony przeciwpożarowej instalacji, obiektu lub jego części lub innego miejsca magazynowania odpadów, uzgodnione z komendantem powiatowym (miejskim) Państwowej Straży Pożarnej, musi być wykonany przez:
a) rzeczoznawcę do spraw zabezpieczeń przeciwpożarowych, o którym mowa w rozdziale 2a
ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej (Dz. U. z 2018 r. poz. 620)
– w przypadku gdy organem właściwym jest marszałek województwa albo regionalny
dyrektor ochrony środowiska,
b) osobę, o której mowa w art. 4 ust. 2a ustawy o ochronie przeciwpożarowej (tj. posiadającą
tytuł zawodowy inżynier pożarnictwa lub ukończone w Szkole Głównej Służby
Pożarniczej studia wyższe w zakresie inżynierii bezpieczeństwa w specjalności inżynieria
bezpieczeństwa pożarowego) – w przypadku gdy organem właściwym jest starosta;
Oświadczenia składa się pod rygorem odpowiedzialności karnejza składanie fałszywych zeznań. Składający oświadczenie jest obowiązany do zawarcia w nim klauzuli następującej treści: „Jestem świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia”. Klauzula ta zastępuje pouczenie organu o odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań.
Jeżeli posiadacz odpadów nie złoży wniosku spełniającego wymagania, o których mowa
w art. 14 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. o zmianie ustawy o odpadach oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2018 r. poz. 1592) [zawartość wniosku + załączniki],
w terminie do dnia 5 września 2019 r., zezwolenie na zbieranie odpadów, zezwolenie na przetwarzanie odpadów, zezwolenie na zbieranie i przetwarzanie odpadów albo pozwolenie na wytwarzanie odpadów, w zakresie określenia wymagań dotyczących zbierania lub przetwarzania odpadów wygasa!