Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała umowę na zaprojektowanie i budowę łącznika północnego do obwodnicy Opatowa. Inwestycja w ciągu drogi krajowej nr 74 stanowić będzie uzupełnienie projektowanej aktualnie dużej obwodnicy miasta i znacznie usprawni ruch tranzytowy.
Zgodnie z umową, łącznik północny do obwodnicy zrealizuje firma Mostostal Warszawa za kwotę ok. 57,5 mln zł. Prace zostaną zrealizowane w ciągu 33 miesięcy, z wyłączeniem okresów zimowych w czasie robót budowlanych. Łącznikiem w ciągu drogi krajowej nr 74, a także dużą obwodnicą Opatowa w ciągu S74 i DK9, pojedziemy w 2025 roku. Obie inwestycje realizowane są w systemie Projektuj i buduj w ramach rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych.
Połączenie z obwodnicą Opatowa
Łącznik północny będzie uzupełnieniem 12-kilometrowej dużej obwodnicy Opatowa, która jest aktualnie projektowana. Dzięki budowie łącznika, kierowcy podróżujący na trasach Kielce - Lublin oraz Radom - Ostrowiec Świętokrzyski - Annopol - Kraśnik, nie będą musieli wjeżdżać do miasta.
Dodatkowe odciążenie dla miasta
Inwestycja, na którą podpisaliśmy dziś umowę, połączy węzeł Opatów na DK9 (planowany w ramach obwodnicy Opatowa) z DK74 w okolicy Adamowa. Odcinek planowany jest jako jednojezdniowa droga klasy GP (droga główna ruchu przyspieszonego) o długości około 3 km. W ramach prac powstaną obiekty inżynierskie zlokalizowane na trzech skrzyżowaniach z drogami powiatowymi. Zadanie zakłada również budowę dróg dojazdowych dla skomunikowania przyległych terenów. Na łącznik będzie można wjechać poprzez dwa ronda.
Krótszy czas podróżowania
Przez Opatów przebiegają obecnie dwie ważne trasy o dużym natężeniu ruchu - DK74 Sulejów - Kielce - Kraśnik i DK9 Radom - Ostrowiec Świętokrzyski - Rzeszów. W centrum miasta drogi biegną jednym śladem, wąską ulicą, między ciasną zabudową, co sprawia, że w godzinach szczytu Opatów jest zakorkowany. W ciągu doby przez miasto przejeżdża kilkanaście tysięcy pojazdów, z czego w jednej trzeciej jest to ruch pojazdów ciężkich. Obwodnica Opatowa z łącznikiem północnym uwolnią miasto od ruchu tranzytowego, zatorów i spalin. Poprawią też jakość życia mieszkańców oraz bezpieczeństwo i komfort podróżujących tranzytem. Znacznie skróci się również czas podróżowania drogami krajowymi nr 9 i 74.
Źródło: GDDKiA Oddział w Kielcach