22 lutego pracownik Wydziału Zarządzania Kryzysowego ze Starostwa Powiatowego w Opatowie odbył szkolenie z zakresu ratownictwa na lodzie oraz wodach roztopowych z wykorzystaniem systemu „woda-lód”.
Świętokrzyskie Wodne Ochotnicze Pogotowie Ratunkowe przy współudziale Świętokrzyskiego Wydziału Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego w Kielcach przeprowadziło szkolenie z zasad ratownictwa na lodzie oraz wodach roztopowych.
Wykład szkolenia przeprowadził Marcin Siwek z Kevosports. Szkolenie podzielono na dwie części: teoretyczną, w której zostały przekazane informacje dotyczące użytkowania nowego systemu „woda–lód”. Jego głownym celem jest zabezpieczenie ratownika przed nieznaną i zmienną grubością lodu oraz przedstawienieinnych sprzętów wykorzystywanych w ratownictwie lodowym oraz zabezpieczenia i samoasekuracji ratownika. Wykład obfitował w wiele ciekawostek dotyczących, wartościowych wskazówek o hipotermii, a przede wszystkim o grubości i sondowaniu lodu oraz działań ewakuacyjnych w warunkach wodno-lodowych, w których głównym czynnikiem utrudniającym dotarcie do poszkodowanego jest załamywanie i dryfowanie lodu lub długa droga wodna pomiędzy stałym brzegiem, a lodem.
zdjęcia: st. asp. Piotr Bąk, KW PSP Kielce
Część praktyczna odbyła się nad zalewem przy ulicy Zagnańskiej w Kielcach. Zaprezentowano system, który był testowany przez osoby zainteresowane biorące udział w szkoleniu. W części praktycznej przećwiczono i pokazano techniki ratowania osób tonących w wyniku załamania się tafli lodu na zbiorniku wodnym, zasady bezpieczeństwa pracy na zamarzniętych akwenach, ewakuację osób tonących z zastosowaniem sprzętu ratowniczego (RSKTM-15 Katamaran) i technik ratowniczych. Prowadzący szkolenie poinformował, że jest to innowacja na terenie województwa, gdyż żadna ze służb nie posiada w swoich zasobach takiego rozwiązania. Główne zalety systemu „woda lód”:
- Akcja ewakuacyjna w warunkach wodno-lodowych.
- Ruch w stronę lodu „bezpiecznego” możliwy dzięki funkcji niszczenia lodu o słabej nośności.
- Redukcja wyporności pływaków zwiększająca ich zanurzenie umożliwia pracę śruby napędowej podczas niszczenia i topienia lodu.
- Pokonywanie wody o nurcie do 8 km/h, nienośnej struktury lodowej oraz lodu twardego na dystansie kilku kilometrów.
- Silnik dwusuwowy dający : ok. 20% wyższy uciąg początkowy niż silnik czterosuwowy o podobnej mocy wyrażonej w KM oraz transport w dowolnej pozycji.
- Niszczenie lodu zagrażającego ratownikowi.
- Wyjazd z wody na lód nośny.
- Łatwość dotarcia ratownika ze sprzętem ratowniczym do akwenu przy użyciu niespecjalistycznego środka transportu.
- Błyskawiczny montaż, gwarantujący prawie natychmiastowe podjęcie akcji ratowniczej.
- Gwarancja skuteczności i bezpieczeństwa: Silnik dwusuwowy z zabezpieczoną śrubą przystosowany do dwukierunkowej pracy w wodzie z lodem.
- Asymetryczne osadzenie jednostki napędowej zapewnia ratownikowi otwarty ciąg komunikacyjny.
- Asymetryczne przesunięcie środka ciężkości ułatwia skuteczne niszczenie lodu.
- Zbiorniki kompensacyjne dziobu gwarantują właściwe przegłębienie dziobów podczas podejmowania osoby ewakuowanej.
- Zbiorniki kompensacyjne rufy gwarantujące właściwy kąt natarcia na lód nośny.
Po zakończeniu jednodniowego szkolenia wręczono uczestnikom zaświadczenia o ukończeniu szkolenia.
Opracował:
Wydział Zarządzania Kryzysowego
Kamil Wiatrowski